Vlindertuin en Matapica - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eva Op den Kamp - WaarBenJij.nu Vlindertuin en Matapica - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eva Op den Kamp - WaarBenJij.nu

Vlindertuin en Matapica

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eva

26 April 2008 | Suriname, Paramaribo

Nou het zit er alweer bijna op...Over een week ben ik alweer terug in Nederland en moet ik weer aan de kou wennen. Gelukkig ga ik nog wel wat dingen doen, maar eerst zal ik over de dingen vertellen die ik alweer gedaan heb. Vorige week vrijdag hebben we met z'n allen bij Donna, Anoek en Annet gegeten. Annet had heerlijke spagetti gemaakt. Daarna wilden we naar de Zsa Zsa Zsou gaan, maar we gingen eerst naar la Caff omdat het nog vrij vroeg was. Uiteindelijk zijn we niet verder gekomen dan la Caff en zijn we daarna naar huis gegaan. Zaterdag was weer een rustdag voor ons, zodat we ons geestelijk konden voorbereiden op de fietstocht die we zondag gingen maken.
Pim en ik gingen namelijk met Donna, Anoek en Annet naar Lelydorp fietsen, naar de vlinderkwekerij. Sportief he, dat dachten wij ook toen het opeens begon te regenen... Gelukkig hoefden we toen niet ver meer en na ongeveer een uur en een kwartier fietsen kwamen we bij de vlinderkwekerij aan. Hier kregen we prachtige vlinders te zien die op je kwamen zitten, maar ook het hele proces van ei tot vlinder. Verder waren er ook nog landschildpadden en slangen aanwezig, dat was ook wel leuk om te zien. Na de vlindertuin gingen we nog ergens lekker eten en toen weer terugfietsen naar huis. Terug hadden we tegenwind, dus dat was wel iets minder, maar we zijn goed en wel thuisgekomen. De afdruk van ons zadel voelden we de volgende dag pas toen we weer moesten fietsen. Want maandag moesten we weer naar onze stage. Lisette hield haar presentatie, wat heel goed ging. Het enige mindere was dat het zo hard begon te regenen dat ze even moest stoppen omdat we haar anders niet konden verstaan.
Dinsdag en woensdag stond ik weer alleen voor de klas, dinsdag waren Pim en Esther ook mee komen kijken. Dus dat was wel gezellig.
Woensdagmiddag werden we opgehaald van stage om meteen door te gaan naar Matapica. Dit is ook een plek waar zeeschildpadden hun eieren komen leggen, het is alleen heel anders dan Galibi. Allereerst moesten we een stuk rijden met de auto om vervolgens een stuk met de boot te gaan. Daarna moesten we overstappen in een heel klein bootje, wat nog best eng was, en gingen we naar het huis van de bootsman om daar te gaan eten. Daarna gingen we verder richting Matapica. We voeren ongeveer een uur door het zwamp, wat echt heel mooi was om te zien. Er leven allerlei verschillende soorten vogels en planten en af en toe moest de bootsman echt goed sturen om tussen de bomen en de wortels door te komen. We moesten twee keer over een soort dijk, dit was nog best lastig. Vooral omdat je de eerste keer op gladde planken stond en de tweede keer stond je in de blubber tussen de krabben. Beiden geen pretje dus.
Toen we op Matapica aankwamen, zagen we een uitgestrekt en uitgestorven strand met twee huisjes erop. Het ene huisje was voor ons om in te slapen. Maar we hadden geluk! Er was toen wij aankwamen al een schildpad op het strand een nest aan het maken! De Lederschildpad is de grootste schildpadsoort en de enige die ook overdag het strand op komt. We konden dus het hele proces goed zien en we hebben ook mooie foto's kunnen maken. Wat ook nog grappig was.. Toen we naar de schildpad gingen, stapten we uit de boot op het strand. Helaas stond ik net op een verkeerd stuk waardoor ik tot aan de bovenkant van mijn been in de modder wegzakte! Pim trok mij er gelukkig alweer snel uit, maar mijn slipper bleef in de modder steken. Waardoor de bootsman dus heel lief met zijn gehele arm in de modder ging wroeten om uiteindelijk weer mijn slipper tevoorschijn te toveren...
Maar ja, uiteindelijk zagen we overdag al twee schildpadden! Daarna gingen we eten en onze spullen installeren op de kamer. 's Avonds gingen we om 9 uur weer het strand op onder leiding van een gids die heel veel wist te vertellen over de schildpadden. Er was gelukkig een maan te zien waardoor het niet helemaal donker was en we toch nog iets konden zien. Het strand was 's avonds echt supermooi, als je namelijk met je voet over het zand schoof, zag je allemaal dingen oplichten in het zand. Het leek wel of er stukjes zilver in het zand zaten. Verder stapte Pim per ongeluk op een kwal die helemaal opgeblazen was door de warmte. Je hoorde dus net zo'n knal als die je hoort als je een plastic zakje opblaast en laat ontploffen.
We gingen na een uur ongeveer weer terug naar ons huisje om daar te gaan slapen. De volgende dag gingen we helaas alweer vroeg weg, maar we hebben wel heerlijke Roti gegeten bij de bootsman thuis. Verder zat ik natuurlijk weer helemaal onder de muggenbulten, maar daar ben ik ondertussen wel aan gewend.
Vandaag hebben we even een rustdag weer ingelost, morgen gaan we namelijk naar Berg en Dal om daar te gaan kajakken, wandelen en tokkelen. Vervolgens gaan we meteen door naar Brownsberg (ja waar ik die mooie blaren heb opgelopen) en daar overnachten we en dan gaan we daar weer wandelen.
Ik ben heel benieuwd! Maandag heb ik mijn presentatie, van half 1 tot 1 (dus voor jullie half 6 tot 6) wel duimen dus voor me he! Dinsdagavond is Koninginnenacht, dus woensdag moeten we weer bijkomen en donderdag gaan we weer naar huis.............
....
...
..
Raar idee, maar ja!
Ik zie jullie in ieder geval snel weer! Ik weet niet of ik het verhaal van Berg en Dal nog op m'n site zet voordat ik terug ben, maar dat zie ik dan wel.

Groetjes!!!
(ook van Pim natuurlijk)

  • 26 April 2008 - 08:11

    Ada:

    We duimen zeker voor je. Maar het gaat zeker lukken, jen er geknipt voor!!
    Het regent daar in Suriname wel onwijs veel zeg. 10 X erger dan in Nederland.
    Alleen hadden we er afgelopen woensdag nog twee onwijze onweersklappen bij.
    Minuten erna zat je nog te schudden in je tuigje. Bij de eerste klap is de bliksem ingeslagen in het ronde kapelletje op Duinrust. Vlammen sloegen uit het dak en door de kracht zijn de glas in loodramen eruit geslagen.

    Vieren ze daar ook 30 april???


  • 26 April 2008 - 19:31

    Jeroen En Sabrina:

    Maak er nog weat leuks van de laatste dagen. Toch lijkt het ons leuk jullie weer in het koude kikkerlandje te mogen verwelkomen

  • 26 April 2008 - 20:54

    Karin:

    Alweer heel wat beleefd! Wat zal het straks weer wennen zijn. Ben heel benieuwd naar de foto's. Hoop dat het niet de hele tijd is blijven regenen. 'k Zal morgen duimen voor je presentatie, maar weet zeker dat die goed zal gaan. Nog een fijne week en tot vrijdag op Schiphol.
    Groetjes, ook aan Pim! :-)

  • 27 April 2008 - 10:40

    Meriam & Arie.:

    Jullie hebben weer heel wat beleefd zo dit gelezen te hebben. Hartstikke leuk. Wij hopen dat Pim niet (direct) iets vervelends aan overgehouden te hebben aan de stap op die kwal.
    Wat die presentatie van jou betreft Eva: als je dit goed voorbereid (zoals je dat eigenlijk altijd wel doet), dan kan er weinig fout gaan. Dus : het zal wel goed komen, denken wij.
    Tsja : en uiteindelijk komt aan alles een eind ..... Maar alles gelezen te hebben, is het duidelijk een zeer fijne ervaring rijker èn je hebt het duidelijk erg naar je zin gehad. En dat alles is simpelweg ontzettend belangrijk. Heb je toch maar weer in je rugzak voor later, bedoelen wij te zeggen.
    Wij hopen jullie weer snel in Nederland te zien en te spreken, alsook de foto's te mogen bewonderen.
    Veel liefs van ons.

  • 27 April 2008 - 11:10

    Bart En Marije:

    Mocht dit ook mijn laatste bericht zijn. Het was een genot je verhalen te lezen. Maar we kijken er naar uit de verhalen persoonlijk te horen. (+ fotoboek)
    Tot snel
    Groeten
    Bart en Marije

  • 28 April 2008 - 15:29

    Tantie:

    Sjee meis het zit er dus bijna op .Zal wel ff wennen zijn voor jou hier weer het gejaag en gejakker,niet eens te praten over het weer......pffffff na het overheerlijke weekend is het weer koud en nat.Hoop dat je presentatie succesvol verlopen is ,want ik kan me heel goed voorstellen dat je daar veel werk en energie in gestoken hebt.Eind deze week ben je dus weer thuis en kunnen we weer telefonisch contact met je opnemen.Wens jou en Pim een fijne thuisreis dikke kuss en knuffffffffff

    Mathilde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Ik ga naar Paramaribo om daar stage te lopen in groep 6/7 op de Tiendallischool. Dit doe ik dan op maandag, dinsdag en woensdag en op de andere dagen ga ik aan mijn scriptie werken en relaxen natuurlijk! Ik ga samen met Lisette, Tom en Elske en ik heb er enorm veel zin in, maar ik vind het ook wel heel spannend! Hopelijk gaat alles goed en zie ik jullie allemaal op 2 mei (of eerder) weer terug!

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 24135

Voorgaande reizen:

02 Februari 2008 - 02 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: