Danta Bai - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eva Op den Kamp - WaarBenJij.nu Danta Bai - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Eva Op den Kamp - WaarBenJij.nu

Danta Bai

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Eva

17 Februari 2008 | Suriname, Paramaribo

Hey allemaal!

Voordat ik begin met mijn verhaaltje, wilde ik eerst even zeggen dat ik het echt onwijs fijn vind dat jullie van die leuke reacties achterlaten! Ik vind het namelijk ook leuk om dingen van jullie te horen, zodat ik een beetje op de hoogte blijf :-)

Dit weekend ben ik met Tom, Elske, Lisette en Elle naar Danta Bai geweest. Onze huisbaas werkt bij zo'n organisatie dus die kon dat wel regelen voor ons. Zelf ging hij ook mee met zijn vriendin, dus konden we met zijn auto mee.
Vrijdagochtend om half 9 zouden we vertrekken, dus zaten we om 9 uur in de auto :-P Zo gaat dat nu eenmaal hier... No span! Het eerste stukje van de reis was al erg spannend. We moesten namelijk eerst nog een stuk door Paramaribo met al het leuke verkeer.. Gelukkig hielden we de auto heel en onze broeken droog. Maar dat was natuurlijk pas het begin, op een gegeven moment gaat de gewone asfalten weg namelijk over in een bauxietweg met veel hobbels en kuilen. Daar rij je dan zo'n drie-en-een-half uur overheen.. We hebben ondertussen wel ergens gestopt en heerlijk ontbeten. Maar je bent wel goed geschud als je tenslotte aan het einde van de weg aankomt. Hier stopt de weg, omdat er een rivier loopt. Dus moesten we alle spullen in een bootje gooien en gingen we zelf in een ander bootje zitten. Dat was het volgende spannende stuk, in de rivier zitten namelijk ook kleine stroomversnellingen en rotsen waar zo'n bootje omheen moet varen. Af en toe spatten die golven dan ook echt het bootje in en was de helft van ons zeiknat.
We kwamen uiteindelijk aan bij een stuk land aan de rivier waar de bomen waren weggekapt en er houten hutten voor in de plaats waren gezet. Er waren slaaphutten met bedden, een hangmathut, een keuken(hut) en een hut waar we gezamenlijk konden eten. Gelukkig was er ook een normaal toilet en douche, maar het water van de douche kwam uit de rivier dus konden we net zo goed gaan zwemmen.
We hebben eerst gegeten (kip, vis, rijst en kousenband) en daarna gingen we met het bootje naar een stroomversnelling met rotsen. Uiteindelijk zijn we allemaal wel een keer van zo'n rots gesprongen, maar dan moet je nog tegen de stroom inzwemmen om terug te komen. Nu ben ik niet zo'n zwemmer, dus ik had echt veel moeite om weer terug te zwemmen. Gelukkig werd ik wel geholpen dus ik heb het gered! De rest van de middag ben ik lekker rustig in het water bijgekomen van het 'spannende'avontuur.. 's Avonds kregen we lekker soep met aardvruchten en werd er muziek gemaakt en gedanst. De volgende ochtend stond er al koffie en thee voor onze hut en hebben we gezamenlijk ontbeten. Om vervolgens naar een dorpje in de buurt te gaan om daar eens te gaan rondkijken. De gidsen wisten heel veel te vertellen over het dorp en ook over de verschillende planten en dieren die we zagen, dat was wel heel leuk en leerzaam. 's Middags hebben we eerst gegeten (kip, rijst en kousenband) en hadden we een vrije middag dus hebben we gehangmateerd (nieuw werkwoord dat ik hier geleerd heb, betekend in je hangmat relaxen). 's Avonds kregen we lekker patat te eten, weer eens iets anders, en werd er ook weer muziek gemaakt. De avonden zijn altijd heel relaxt en gezellig, de sfeer is dus goed :-)
Vanochtend stond er weer koffie en thee voor ons klaar en daarna gingen we ontbijten. Daarna hebben we al wat spullen weer ingepakt zodat dat in ieder geval al gebeurt was. Om tien uur gingen we een boswandeling maken, dat was wel heel gaaf omdat de gids heel veel wist te vertellen over de bomen en planten die we tegen kwamen. Zo zijn we langs een telefoonboom gelopen, die boom wordt gebruikt voor als er iemand uit het dorp verdwaald raakt. Dan slaat hij met zijn mes tegen de boom en dat geluid komt dan wel zo'n 5 kilometer ver. Dan weet de rest dat hij hulp nodig heeft en gaan dan op zoek. Zo'n boom is namelijk hol en kan het geluid dus heel ver weg dragen. Verder hebben we ook nog aapjes gezien, helaas niet van dichtbij maar het was toch wel leuk.
Toen was het helaas al weer tijd om naar huis te gaan na onze laatste keer kip, rijst en kousenband... Op de bauxietweg zagen we wel nog een kleine luiaard lopen, nou die naam hebben ze dus niet voor niets! We hebben 'm begeleid naar de overkant, we wilden niet dat ie over gereden werd... Natuurlijk hebben we foto's gemaakt :-) Als laatste gingen we nog langs de drive-inn van de Roti-shop, dat kan je vergelijken met die van de Mac. Nu zit ik weer lekker thuis, volgegeten met Roti en ik ga nu lekker douchen.. Daar ben ik nou echt aan toe!

  • 17 Februari 2008 - 23:29

    Pim:

    Hai Rambi (je ben natuurlijk al een echte survivalist)!

    Wat een avonturen zeg... Hopelijk heb je niet al te veel last van het lang zitten in een auto (of heb je dan juist meer last van mij?)

    Miss you!

  • 18 Februari 2008 - 07:03

    Lilian:

    te gek wat jij daar allemaal beleefd vind t echt tof voor je dat je die kans hebt om dat allemaal mee te maken heel veel liefs en dikke knuf

  • 18 Februari 2008 - 07:14

    Marleen:

    Hoi Eef,

    Wat maak jij er een top stage van! Overigens, loop je wel stage? Je bent onwijs op pad. Is de stage leuk? Vast niet zo leuk als op de Zijlwijkschool!
    Nogmaals, gaaf wat je allemaal doet!!

    Knuffel, Marleen en natuurlijk ook van Ed.

  • 18 Februari 2008 - 08:59

    Marije:

    Superleuk dat je foto's meestuurt! Klinkt alsof het een groot avontuur is daar! En lang leve kousenband!

  • 18 Februari 2008 - 14:24

    Jeroen:

    Ha die Eva, nog veel leuke avonturen toegewenst en bedankt voor de felicitatie.

    Groetjes Jeroen

  • 18 Februari 2008 - 17:46

    Rick:

    De jungle, exotische diertjes en riviertjes. foto's met palmbomen en een brandende zon erop.. Hoe kan je nou zo vrolijk zijn!!
    Ik bedenk me ook net dat je eigenlijk van januari tot September Zomer heb. Goed voor elkaar Eva, have fun!

    Kus Rick

  • 18 Februari 2008 - 18:45

    Elsie:

    Leuk joh al jullie avonturen!
    Ik lees ze met plezier!!

  • 19 Februari 2008 - 08:56

    Ada:

    Zo leer je Suriname pas echt kennen.
    Heerlijke ervaringen en elke dag 30/31 graden hebben we hier gezien.
    Hier is het ook wel lekker zonnig hoor (van tijd tot tijd), alleen iets kouder (whahhh 7 a 8 graden).
    Heb je al BB met R gegeten? Je moet straks je vader ook maar wat culinaire kennis van het Surinaamse eten bijbrengen. Hebben wij er ook nog wat aan!! DOOOOOOOOOEEEEEI ook van Ramon en Ton

  • 19 Februari 2008 - 18:06

    Grietsje:

    zozo wel wat beleefd en die luiaard zal jullie wel bedankt hebben maar wat betekend banta bai?

    veel succes met de volgende avonturen !!!!

    groetsjes en kussjes grietsje

    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxXXXXXXXX


  • 20 Februari 2008 - 09:12

    Aline:

    Hee Eef,
    Leuk verhalen allemaal zeg!! super leuk om dat allemaal te lezen..!!!
    Trouwens leuke foto's ook!!!
    Geniet ervan!!
    XXX
    Alien

  • 20 Februari 2008 - 18:08

    Grietsje:

    lieve juf eva

    je verhalen zijn super en echt zoveel heb ik nog nooi t meegemaakt geniet er van .
    ps . ik heb morgen [donderdag] mijn spreekbeurt .

    doei doei doei doei doei doei XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXjes

    groetsjes grietsje

  • 21 Februari 2008 - 20:39

    Buurtjes:

    Leuk om je belevenissen te lezen ,maar eh inplaats van kouseband te eten zou ik toch maar zwembandjes omdoen als je weer gaat zwemmen .we willen je nl.weer heel graag terug zien.

    veel plezier nog van huig en Wijna

  • 22 Februari 2008 - 19:26

    Kristel:

    Heej Juf, Vandaag (22 februari) ben ik jarig veel vesite maar het was wel erg leuk:D:D:D:D:).
    jmmr dat u er niet was maar een zakje met paaseieren opsturen is wel moeilijk.

    we hebben net de cito gehad op 12,13 en 14 februari ook op valentijnsdag!!!
    het was niet echt moeilijk, maar ook niet makkelijk. op 10 maart krijgen we de uitslag!!!!!!!!
    Ik weet als goed is al naar welke middelbare school ik ga.
    Visser het Hoofd!!!!!!!

    nou ik heb 2 keer taart gegeten en heb 's morgens een radio met mp3 aansluiting gekregen van me moeder en haar vriend en van me opa een tas voor de middelbare school gekregen. en verder geld en van me oom, tante, nicht en neef een armband met oorbellen gekregen.
    zondag komt mijn half-zus met haar vriend, zoon en dochter naar me toe.

    ik heb veel plezier gehad vandaag en heeft u nog meer spannende dingen beleeft.

    groetjes Kristel

  • 23 Februari 2008 - 11:46

    Angela:

    Hi Eef,

    Leuk verhaal ;-) Ik neem aan dat je nu ff geen kouseband meer kan zien haha??
    Enne...goeie actie hoor, van die luiaard. Arm beest.
    Het mooie weer is hier nu ook over. Gisteren flinke wind en regen (af en toe), vandaag is het wel droog maar daar is alles mee gezegd. Erg bewolkt, worden we dus niet vrolijk van.
    Gisteren zijn de tuinmannen hier begonnen, dus als je thuis bent zal hier alles klaar zijn, dan kom je maar lekker ff chillen hier (spreekwoordelijk gezien dan ;-) )

    liefs
    Dirk en Angela

  • 24 Februari 2008 - 16:51

    Sabrina:

    Hi Eva,

    wow wat een coole verhalen en je vertelt het ook zo levendig, ik zit telkens weer op het puntje van mijn stoel :-)

    groetjes Jeroen en Sabrina

    p.s. dat hangmateren moeten ze hier ook maar eens invoeren :-)

  • 24 Februari 2008 - 21:02

    Karin:

    Leuk reisverhaal met leuke foto van de luiaard (dacht altijd dat het een slome aap was, maar er bestaan zeker ook grote schildpadden die zo heten). 't Is zeker een vochtige warmte daar. Trouwens kon je daar wel veilig zwemmen?
    Groetjes, Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Ik ga naar Paramaribo om daar stage te lopen in groep 6/7 op de Tiendallischool. Dit doe ik dan op maandag, dinsdag en woensdag en op de andere dagen ga ik aan mijn scriptie werken en relaxen natuurlijk! Ik ga samen met Lisette, Tom en Elske en ik heb er enorm veel zin in, maar ik vind het ook wel heel spannend! Hopelijk gaat alles goed en zie ik jullie allemaal op 2 mei (of eerder) weer terug!

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 1023
Totaal aantal bezoekers 24138

Voorgaande reizen:

02 Februari 2008 - 02 Mei 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: